Има ли Black Friday в България?

Анализи, Лайвстайл, Мода, Новини

През последното десетилетие у нас навлязоха редица нови традиции, които често предизвикват разделение в обществото. Единият лагер се бои, че това ще доведе до загуба на идентичност, докато другият посочва, че трябва да сме отворени към света и неговите възгледи. Навярно истината е някъде по средата. В цялата тази какафония обаче, сякаш едно ново събитие за България остава незасегнато. Става дума за така наречения Black Friday или Черен петък на български, който се характеризира с огромни намаления на всякакви стоки в рамките на период от 24 часа.

В същността си Black Friday е американски търговски празник, който се провежда традиционно в първия ден след  Денят на благодарността. Счита се, че той поставя началото на голямото коледно пазаруване. Терминът „Черен петък” се появява през шейсетте години на миналия век в САЩ, като датата бива наричана така поради големите задръствания, които се образуват в деня след американския празник.

В наши дни Black Friday се отбелязва буквално навсякъде по света, като дори в Китай вече имат собствен еквивалент на този ден носещ името Singles Day. У нас през последните години също текат кампании за Черния петък.

Има ли обаче истински Black Friday в България или ситуацията е по-скоро само на думи?

Оказва се, че отговорът е по-скоро положителен. По данни на mymall.bg, една от водещите онлайн платформи у нас, оборотът по време на миналогодишния Черен петък е скочил с цели 20 пъти спрямо обикновено, а посетителите на техния сайт са били десетократно повече в рамките на кампанията. С други думи, това показва, че Black Friday реално съществува в условията на българската пазарна икономика.

Нещо повече. Оказва се, че потребителите са подготвени за предстоящите намаления, като в дните преди събитието количеството поръчки е два пъти по-ниско спрямо обикновено. По-пресметливите клиенти спират да поръчват дори още по-рано в очакване на намаленията – седмица преди заветния петък, сочат данните на mymall.bg. Според статистиката на водещия маркетплейс, един потребител е осъществил средно по 2.5 поръчки при средна цена на покупката от 73 лева през миналогодишния Черен петък. Това при положение, че намаленията и отстъпките през този ден са в порядъка 50-70% от оригиналната цена на предлаганите стоки.

Логично и търсенията на термина “Black Friday” в търсачката на Google също скачат до небето в конкретния ден. Навярно причина за това е, че по време на Черния петък у нас (и не само) най-активни са онлайн търговците, като emag, mymall, Fashion Days и други.

Поради масовия характер на търговския празник, потребителите, които искат да се възползват от намаленията, трябва да имат предвид следните съвети.

Добре потребителите да са подготвени предварително. Така например, ще е полезно, желаните стоки да бъдат добавени в потребителската количка на онлайн магазина преди настъпването на Black Friday. Ако клиентът няма профил в онлайн платформата е добре да го направи предварително, а не в конкретния ден,  тъй като понякога наличностите се изчерпват за секунди, обясняват от бранша.  Абонирането за бюлетин с новите и специални оферти също би направило пазаруването на Black Friday по-лесно и ефективно. Клиентите трябва да имат предвид, че Черния петък продължава през целия ден, което означава, че подходящата оферта може да попадне пред погледа им както в началото, така и в края на кампанията. Или с други думи – не спирайте да се оглеждате, правилната оферта ви очаква.

За да демонстрират как работи Black Friday у нас, водещият онлайн магазин mymall.bg създаде кратко видео, проследяващо пътя на стоката от мига на кликването с мишката до осъществяването на финалната доставка. Философията зад това видео цели да покаже, че когато всичко е изпипано, няма какво да се крие, тъй като споделения успех води до устойчиви резултати, както за търговците, така и за потребителите. А именно тук е заровена причината Black Friday да се случва наистина в България. Нещо, което ясно ще си проличи в петък – 24-ти ноември тази година.

 

ПРЕГЛЕДАЙТЕ СЪЩО И

Pixabay

10 пъти “за” дигиталния маркетинг

Както големите, така и малките, и средните бизнеси все още се опитват да се настроят спрямо постоянно променящата се

Read More...
Pixabay

Истинска и виртуална реалност – къде е балансът?

Уикенд е. Излизате от вкъщи, хващате влака, слизате от него и сте в Дивия Запад. Отивате в местната кръчма,

Read More...
Pixabay

Awareness, traffic or conversions – за какво плащат рекламодателите?

Напоследък е особено интересно човек да се занимава с интернет реклама. Този бизнес съществува в състояние на един много

Read More...

Напишете коментар

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Mobile Sliding Menu