Българите лидер в ЕС по онлайн пазаруване на облекло и спортни стоки

Анализи, Мода, Новини
Pixabay

Българските граждани са лидер в Европейския съюз по пазаруване на облекло и спортни артикули чрез интернет. Цели 78% от пазаруващите онлайн у нас са поръчвали по интернет дрехи и спортни стоки през миналата 2016 година. Това е със 17 процентни пункта над средното равнище за ЕС по този показател. За сравнение, средно 61% от онлайн пазаруващите в рамките на Общността са използвали електронна търговия за набавяне на дрехи и спортни стоки. Това сочат най-новите данни за онлайн търговията на европейската статистическа централа Евростат. След българските потребители се нареждат тези на Великобритания (72%) и Малта (72%), като на дъното на проучването са гражданите на Латвия (46%), Словения (44%) и Италия (39%).

Статистиката издава тенденция, че потребителите у нас свързват онлайн търговията предимно с пазаруването на дрехи, спортни стоки и обувки. Това не е толкова странно, тъй като платформите за търговия с облекло в България са достатъчно добре развити и предлагат достъпна услуга и качествени артикули на по-ниски цени спрямо офертите във физическите търговски обекти.

Това обаче трудно може да се каже за останалите интернет базирани платформи, предоставящи услуга различна от доставка на облекло и обувки. Така, например, докато българите са лидер в ЕС по пазаруване на дрехи онлайн, то в почти всички останали раздели се класираме на едни от последните места. Изключение прави единствено покупката на храна чрез интернет. 22% от пазаруващите онлайн у нас са поръчвали храна по интернет през 2016 година при средно равнище за ЕС в размер на 23% от потребителите.  Тук страната ни се намира в средата на подреждането, в което лидер са гражданите на Великобритания (35%), следвани от словенците (28%) и холандците (28%). На дъното на изследването са потребителите в Хърватия (5%).

За добро или лошо, все още има резерви по отношение на останалите онлайн търговски услуги у нас. Така например, едва 12% от пазаруващите по интернет българи са използвали родните опциите за онлайн покупка на книги, вестници, списания или обучителни материали при средно 35% от потребителите в ЕС. По това отношение, зад нас се подреждат единствено Гърция (12%) и Латвия (10%). На първо място в това подреждане са гражданите на офшорната минидържава Люксембург с цели 64% от пазаруващите по интернет. След нея се нареждат Холандия (54%) и Австрия (46%).

15% от българските потребители на онлайн търговията са поръчвали през миналата година електроника (DVD, мобилни телефони, камери, телевизори и др.) при средно ниво за ЕС в размер на 24% от потребителите. Зад нас по този показател остават Франция (15%) и Кипър (12%), като лидер в тази класация е Холандия с 34% от потребителите. След нея са неместват Австрия (33%) и Унгария (32%).   

23% от българите пазаруващи онлайн са използвали услугите на платформите предоставящи туристически пакети по интернет (хотелски резервации, билети за пътуване, пакети). В ЕС средно 52% от онлайн клиентите са закупували почивка онлайн. Зад България в това отношение се нареждат Румъния (22%) и Полша (20%). Най-големите онлайн туристи в Общността са гражданите на Люксембург (76%), следвани от норвежците* (72%) и датчаните (71%).

25% от българските интернет клиенти са поръчвали стоки за дома през 2016 година. Средното за ЕС възлиза на 44% от пазаруващите онлайн. След България, най-малко стоки за дома от разстояние се поръчват в Малта (24%), Гърция (18%), Румъния (13%) и Кипър (12%). На върха тук са потребителите във Великобритания (64%), Германия (53%) и Дания (50%).

15% от българите пазаруващи онлайн използват офертите за покупка на билети за събития по интернет, при средно равнище в ЕС от 38%. След нас в това подреждане остават Румъния (14%) , Гърция (13%) и Кипър (9%). На първо място тук са потребителите в Норвегия (61%), Швеция (59%) и Холандия (58%).  

Всички тези данни ясно сочат, че за разлика от платформите за онлайн търговия с дрехи, обувки и спортни стоки и донякъде тези доставящи храна, останалите интернет услуги все още имат огромен резерв за проникване сред българските потребители. За щастие всеки желаещ да развие онлайн търговско присъствие у нас има пред себе си успешния пример на платформите за търговия с облекло и спортни стоки.

Данните не са чак толкова изненадващи, тъй като в България едва 9% от бизнесите имат платформи за онлайн търговия, сочат данните на Евростат. Тук страната ни се нарежда на предпоследно място, като зад нас е единствено Румъния (7%), при средно ниво за страните от ЕС в размер на 20%.

И докато България, като член на ЕС и НАТО влиза в съревнование с едни от най-развитите страни в света, то всички тези данни не бива да се приемат песимистично, тъй като страната ни демонстрира добри резултати в отделни ниши и огромен потенциал за развитие на онлайн платформите за стоки и услуги. Не на последно място, българските граждани демонстрират отлична ориентация в онлайн икономическата среда. Това се доказва от поведението им, което гарантира, че при появата на качествени платформи за интернет търговия, делът на използващите ги рязко ще се увеличи. Точно както се случва при онлайн платформите за търговия на облекло и спортни артикули.

 


*Норвегия не е член на Европейския съюз (ЕС), но участва в общия пазар на ЕС като участваща страна в Европейската икономическа зона (EEA) и Европейската асоциация за свободна търговия (EFTA)

ПРЕГЛЕДАЙТЕ СЪЩО И

Има ли Black Friday в България?

През последното десетилетие у нас навлязоха редица нови традиции, които често предизвикват разделение в обществото. Единият лагер се бои,

Read More...
Pixabay

10 пъти “за” дигиталния маркетинг

Както големите, така и малките, и средните бизнеси все още се опитват да се настроят спрямо постоянно променящата се

Read More...
Pixabay

Истинска и виртуална реалност – къде е балансът?

Уикенд е. Излизате от вкъщи, хващате влака, слизате от него и сте в Дивия Запад. Отивате в местната кръчма,

Read More...

Напишете коментар

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Mobile Sliding Menu