Зад волана на автономната кола

Анализи, Технологии
flickr/EdandEddie/Pixabay

Автономната кола е вълнуващият резултат на технологичния напредък и вечния ни стремеж да подобряваме настоящия си начин на живот. Етимологически заложена още в името на автомобила, идеята за кола, която се задвижва, а вече и управлява сама е все по-близо до реализирането си.  

Докато само допреди няколко години концепцията за автономните автомобили и тяхната приложимост беше считана за граничеща с фантастика, то днес те вече се движат из някои от по-големите градове. В САЩ 7 щата (Калифорния, Невада, Хавай, Тенеси, Флорида, Мичиган, както и Уошингтън) вече разрешават пилотните тестове по своите улици, а в Европа Обединеното кралство е лидерът в тази насока, като тестовете са разрешени в Бристол, Милтън Кийнс и Гринуич. В Швеция, Волво смята да пусне 100 автономни автомобила до края на 2017-та.

Според проучване на IHS Markit, до 2035-та година ще бъдат продадени около 21 милиона автономни коли в световен мащаб. Това значи, че до 2050-та половината от трафика в САЩ ще бъде отреден на автономните автомобили. Промяната тропа на вратите ни, затова нека се настаним зад волана на автономната кола и да разгледаме част от аспектите на ежедневието ни, които се очаква да се променят в близкото бъдеще. 

Настоящата форма на автомобилите отдавна не е нещо ново за нас и вече сме свикнали с нея. Може би това е и причината да не осъзнаваме всъщност до каква гигантска степен днешните коли са оформили и все още оформят света, в който живеем. Колите са ключов фактор при устройството на градовете ни. Въпреки това, според проучване на Wall Street Journal, те стоят паркирани и извън движение през 95% от времето. Колите носят значителни приходи за различни организации (от правителствени до частни и комерсиални), а ние отделяме време, ресурси и лично пространство, за да ги поддържаме и съхраняваме. Едно по едно, всичко това може да започне да се променя.

Автономната кола има потенциала тотално да промени поведението на настоящите шофьори, правейки притежанието на личен автомобил излишно. Това неизменно ще окаже сериозно негативно влияние върху автомобилните компании, но от пък ще е положително за други. Лидери тук са компании като Uber, които разполагат с богат набор от коли, които сами бързо стигат до вратата ти и безпроблемно те карат до точка Б. Наличието на такива услуги донякъде обезсмисля както формите на градски транспорт, така и притежанието на собствен автомобил. Защо при наличието на такава услуга човек да инвестира в притежаване и поддържане на собствен автомобил?

Още един фактор, който би допринесъл за изчезването на личния автомобил е вероятната нужда от чести софтуерни и хардуерни ъпдейти, необходими за развитието и стабилизирането на този тип превозно средство – както се случва например и със смартфоните. Не са много обаче хората, които биха си позволили да си купуват нов автомобил на половин или една година. Този разход би бил смислен единствено за компанията, която предоставя транспортните услуги.

Превозването в автономни автомобили разрешава няколко ключови, живото застрашаващи проблема – шофиране в нетрезво състояние или при тежка умора. В момента в резултат на транспортни произшествия по света загиват около 3000 човека ежедневно, а нараняванията са много повече. С използването на автономни автомобили продуктивността ни също ще се повиши, тъй като няма да се налага ние да управляваме колата, а по време на пътя ще имаме време да свършим нещо друго, което може да ни е доста по-полезно – работа, свободно време, сън.

За съжаление, гледайки през прозорците на автономната кола не виждаме единствено позитивни промени. Появата на този тип коли ще удари много тежко световната икономика и трудовата борса. В момента е изчислено, че около 3.5 милиона хора работят професионално като шофьори на тир само в САЩ и техните работи са сериозно застрашени.

В дори по-голям мащаб, петролната индустрия ще е поставена на сериозно изпитание. При успешната комбинация на автономен с електрически автомобил, върху което Tesla вече работят, ще имаме по-висока ефективност, по-ниско замърсяване и по-ниска консумация на горива.

В следствие на тези промени, всичко ще се промени и за застрахователите. При положение, че колата всъщност не се управлява от шофьор и в нея има единствено пътници, няма как те да бъдат отговорни за евентуални произшествия или нанесени щети (освен може би при неправилна поддръжка или забавен ъпдейт на колата ако тя е лична). Отговорността ще падне на плещите на фирмите, които предлагат услугата. В момента производителите също носят отговорност при инциденти случили се в следствие на техническа неизправност на колата, но тези инциденти се равняват единствено на 5% от целия брой. В свят без шофьори тези 5% ще са 100%.

Нека не забравяме и автомобилната индустрия, която при вероятното изчезване на личния автомобил ще понесе жестоки загуби. В момента около 10% от световния бизнес е отреден за този сектор (продажби, поддръжка, петрол и бензиностанции, наем на коли, автомивки, паркинг и прочие). За да останат адекватни имена на пазара, големите производители на автомобили вече са обединили сили с изгряващи и установени стартъп компании от Силициевата долина (например General Motors и Lyft, Volvo и Microsoft или Fiat Chrysler и Google), които да бъдат софтуерния гръбнак на бъдещите коли.

В началните дни на тази нова индустрия, производителите на коли и технологичните компании имат шанса да поставят чудесен пример за взаимно изгоден начин на работа между фирми с различни насоки. Този модел може да бъде репликиран и при други индустрии, в които има фирми, застрашени от изчезване.

В настоящето автономните технологии вече се интегрират в производството на новите коли. Вземете например датчиците, които сами паркират коли в тесни пространства. Или тези, които навигират колата в правилната лента. Бъдещите технологични герои, които се опитват да пренесат ежедневието ни в сценарии, изваден от анимационния филм Jetsons неуморно работят по мисията си. Ето няколко компании, чието развитие е интересно да се следи:

Името Google разбира се не би изненадало никого. Техният проект започва през 2009-та, а от 2016-та вече е автономен и носи името Waymo. Към момента колите им преминават над 40 000 автономни километра ежеседмично, а жителите на Финикс, Аризона, вече имат реалния шанс да пробват новите превозни средства.

Канадската фирма QNX Software Systems работи по проект за автономна кола, която всъщност да бъде оптималното мобилно устройство. Тяхната идея е в колата да са интегрирани всичките ви апликации, облаци, както и музика, снимки и филми, както и разбира се контролът върху самата кола.

CISCO systems са вече известни с това че създават продукти за пренос на данни, целящи да улеснят начина ни на живот. Затова изглежда и логично те да са ключов играч при създаването на софтуера за сигурност на автономните коли.

Continental пък са един от гигантите в производство и доставка на авточасти. През 2013-та те обявиха, че автономните коли ще са в центъра на дългосрочния им бизнес план. Към момента те вече са обединили сили с предишната компания в списъка ни – Cisco, както и с IBM и много други, за да доведат целта си до край през 2025-та.

Навлизането на автономните коли ще доведе до безброй промени както в личния ни живот, така и в заобикалящата ни среда. Бизнесът в световен мащаб ще се промени изцяло и тези, които искат да оцелеят ще трябва да приемат новия модел, в който големи компании обединяват сили. Това вече започва да се случва и огромните инвестиции, които се правят ежегодно в този сектор неизменно ще доведат до третата транспортна революция.

ПРЕГЛЕДАЙТЕ СЪЩО И

Pixabay

10 пъти “за” дигиталния маркетинг

Както големите, така и малките, и средните бизнеси все още се опитват да се настроят спрямо постоянно променящата се

Read More...
Pixabay

Истинска и виртуална реалност – къде е балансът?

Уикенд е. Излизате от вкъщи, хващате влака, слизате от него и сте в Дивия Запад. Отивате в местната кръчма,

Read More...
Pixabay

Awareness, traffic or conversions – за какво плащат рекламодателите?

Напоследък е особено интересно човек да се занимава с интернет реклама. Този бизнес съществува в състояние на един много

Read More...

Напишете коментар

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Mobile Sliding Menu