Новите технологии в маркетинга

Анализи, Полезно
Pixabay

Сценарий 1: Дошло е време да си тръгнеш от работа. Днес си решил да си приготвиш здравословна вечеря и си търсил рецепти в Google. Избрал си това, което ти изглежда най-вкусно. На път за вкъщи обаче получаваш нотификация от хладилника, че не ти достигат няколко продукта. Докато караш, минаваш покрай голям хранителен магазин и в този момент на смартфона ти изскача съобщение от магазина за днешната им промоция. Я, един от липсващите ти продукти за вечерята е с 20% намаление. Колко удобно!

Сценарий 2: Сменяш каналите и се заглеждаш в документален филм за марката BMW – какви са им новите модели, колко са мощни, все хубави неща. В един момент предаването прекъсва за реклами, които естествено не искаш да гледаш. Грабваш таблета, за да се занимаваш няколко минути. Едвам си отворил Chrome обаче, и те посреща реклама на най-близкия магазин за BMW-та. И сякаш защото някой знае, че не можеш да си го позволиш, това е комбинирано с реклама за нов кредит, предлаган от твоята банка.

Мога да продължа да давам още много такива примери, но мисля, че добихте представа за какво говоря. Говоря за това, че маркетингът се развива постоянно и особено през последните години навлезе в нова “ера”. Модерните технологии предлагат на маркетолозите невъобразими доскоро възможности за влияние и досег с потенциалните потребители. Свързаните устройства, социалните мрежи и не на последно място – събирането на една гигантска база данни за всеки, който ги ползва – какви са му интересите, хобитата, какво харесва и какво избягва, какви са му навиците, какво е финансовото му състояние, как е здравословно, кога ходи на работа, кога и къде почива…. истината е, че в днешно време компаниите знаят толкова много за нас, че чак е плашещо. И използват тази информация, за да – както те го наричат – “персонализират нашето онлайн преживяване” – тоест да знаят точно кога да ни предложат точно какво, с идеята, че точно в този момент ще сме най-уязвими и най-вероятно ще си го купим. Но нека направим стъпка назад и първо да разгледаме трите основни стълба, на които се гради интернет преживяването и интеракцията с големите брандове онлайн:

  1. Водещо е преживяването: рекламата вече не е просто съобщение, което те информира за предимствата на даден продукт. Марката трябва да изгради отношения със своите потребители, почти както се гради една междучовешка връзка. Трябва да им даде нещо, което те да пожелаят да изпитат – трябва да намери онази част от тяхното съзнание, която ще ги накара да спрат да мислят дали този продукт им трябва и просто да поискат да го купят. Вече никой не продава смартфони, а машини за свързване с всичките ти приятели онлайн, където и да си. Не ти продават нова дреха, а удобен и достъпен лукс, чрез който ще бъдеш възприет по-добре следващият път, когато излезнеш с приятели….
  2. Потребителят трябва да сподели преживяването: рекламата вече не е едностранно съобщение от брандовете към потребителите. Интернет промени това. Вече всеки е навсякъде по всяко време и обратната връзка е на разстояние от едно пресягане към джоба и написване на 140 символа. Или правенето на една бърза снимка на момента, която ще се изтрие завинаги след 10 секунди (е, завинаги, освен ако някой не направи скрийншот на телефона си, но това е друга тема). Брандовете, които просто облъчват потребителите си с търговски съобщения, нямат особен шанс в дигиталната епоха. Напротив, брандът трябва да направи своите потребители част от нещо по-голямо. Потребителят трябва да се почувства специален и да поиска да се участва в това приключение. И тук идваме до третият и най-важен стълб:
  3. Участието на потребителя: хората трябва да се почувстват въвлечени в нещо, част от нещо. Дали ще е някоя кауза, дали ще е някой социален event, дали нещо друго – брандовете трябва да дадат повод н а хората да “се включат”. Дали ще е спорното събитие в парка на някоя марка маратонки, дали ще е опитът за рекорд на автомобилен производител, който иска да се заформи най-дългата колона негови коли, дали ще е разхождането на кучета от приюти… примерите са много и подозирам, че най-добрите от тях все още не са измислени. Но тук, при този стълб е тънкият момент, в който потребителят става “твой” – той спира да мисли за теб като за “марка”, продукт, който може би евентуално би си купил, ако го хване на промоция – и започва да те възприема като част от живота си – част, без която не може.

Това са трите стълба, на които е изграден днешният маркетинг. И това би трябвало да го знае всеки човек, който някога е бил на буквално която и да е конференция по темата – там тези три постулата се повтарят нон-стоп. Е, всеки им добавя по нещо, така че да не се говори винаги едно и също, но есенцията е тази. По-интересната тема обаче е КАК ще се постигне описаното по-горе. Добрата новина е, че новите технологии и дигиталната ера работят в много сериозна полза за маркетолозите и им предоставят множество възможности за реализация на идеите им. Ето някои от основните:

  1. Свързани устройства и умни аксесоари – вече всеки е навсякъде по всяко време. И, както много добре знаем – има апликация за всичко. А вече – има и аксесоар за всичко. От фитнес гривни през умни очила до автомобили, които се карат сами – технологиите лека полека започват да превземат повечето аспекти от нашия живот с идеята да ни улеснят в изпълнението на някои ежедневни задачи. Добрата новина за маркетолозите е, че поради тази причина ние ставаме все по-зависими от въпросните устройства и постепенно започваме да ги приемаме за неделима част от нашето всекидневие. Което пък означава, че им вярваме, което пък значи, че сме склонни да ги “послушаме”, когато ни препоръчат нещо.
  2. Изкуствен интелект и умни асистенти – всичко, което може, постепенно ще се автоматизира. Това би трябвало да е ясно на всички и вече няма връщане назад. Развитието на изкуствения интелект е навлезнало в такава фаза, че вече няма спиране. Което (ако не предизвика дигитален апокалипсис в стил Терминатор) всъщност е изключително полезно за нас. Siri и Alexa са само два примера как изкуственият интелект не само може да ни служи и помага, но и как може да ни направи част от реалност, която доскоро се виждаше само като част от някой фантастичен филм.
  3. Нови технологии като виртуална реалност, 3D принтинг и дронове – що се отнася до масово навлизане в живота на хората, първите две технологии имат да извървят още немалко път. Но потенциалът е безспорен и възможностите са налице. В момента 3D принтирането не е особено практично за обикновените хора поради обема и/или цената си. Но виртуалната реалност започна да навлиза по-настъпателно в живота ни и то през един малко неочакван прозорец – този на игрите. Sony, HTC и Oculus са пионерите в опита си да ни пренесат “буквално” в един виртуален свят, където да прекарваме една значителна част от времето си. Дроновете пък вече си проправиха път към живота на хората – дори се зарадваха на рязко покачване на популярността си през последните няколко години, когато се появиха дронове, достъпни за всеки… и в един момент не можеше да се разходиш из парка, без да чуеш специфичното бззззззз на перките им (но аз все още чакам да направя поръчка по Amazon и 2 часа по-късно тя да ми бъде доставена от дрон…).
  4. Непроследими онлайн валути – напоследък ги чуваме основно по 2 повода – когато хакери поискат откуп в биткойни, за да не изтрият цялото съдържание на компютрите ни или когато някой разкаже как преди няколко години доставка на пица е била платена с биткойни, чиято стойност в момента е 20 милиона долара… Но тази технология има невероятен потенциал да намали влиянието на банките в нашия живот и да промени изцяло начина на разплащане в мрежата. В момента обаче бъдещето й е насигурно, основно поради нежеланието на въпросните банки и множество световни правителства да стане обществено достъпна технология, с която могат да се правят абсолютно непроследени плащания с валута, която можеш да си създадеш сам…

Всички тези възможности дават безпрецедентна свобода на маркетолозите да достигат до потребителите и да модифицират нагласите им. В следващите редове ще разгледаме и най-актуалните тенденции в дигиталния маркетинг, породени от развитието на гореспоменатите технологии:

  1. Данни, данни, данни – най-ценното нещо в днешната дигитална ера са данните – данни за потребителите, за техните навици, за това къде са и какво правят… всяка компания полага неимоверни усилия да събере каквито и да било данни за своите потребители – и впоследствие да обработи този огромен масив от информация така, че да групира хората във все по-малки и прецизни групи на база техните интереси. Което ни води до следващото:
  2. Сегментирането на потребителите ще става все по-прецизно и на все по-малки и конкретни групи. Искате пример? Да тръгнем от сценарий номер 2 от началото на този материал. Вече няма само група на фенове на BMW. Вече има група на фенове на BMW, живеещи в Лондон, които са до 35 годишни, живеят и се издържат сами, карат стара кола и са склонни да изтеглят банков заем за покупката на нов луксозен автомобил.
  3. Видео стийминг – виж всичко на живо, бъди “на място, във всеки един момент” – всяка от големите компании, включително Facebook, трескаво разработват технологиите за споделяне на видео на живо. Предимствата му са безспорни, нивото на ангажираност на потребителите е много високо, а интересът към технологията не спира да расте.
  4. Три екрана – вече не е достатъчно да “хванеш” потребителя само пред телевизора. Начинът на живот се променя, а с него се променят и навиците на хората. Вече компаниите трябва да взимат предвид и трите екрана, които играят голяма роля в живота на техните клиенти – телевизор, компютър, смартфон/таблет – и трите си имат свои правила и ключът към ефективната комуникация е да се намери правилният баланс в комбинираното им използване за достигане до хората.
  5. В търсене на изолация – компаниите трябва да отчетат, че цялото това бомбардиране на хората с послания от всички посоки има и нежелани странични ефекти – особено ако се премине границата на приемливото и съобщенията започват да стават натрапчиви и дразнещи. Това пък от своя страна кара много хора да потърсят спасение в изолацията – разбирай използването на ad-blocker-и. Тези малки и много удобни за инсталиране приставки към всички браузъри могат да направят преживяването онлайн много по-различни (и за някои – по-удобно) – като им дадат възможност просто да търсят съдържание, без да ги тормозят постоянни рекламни съобщения. Но маркетолозите са открили начин да заобикалят този проблем и това е последната 6-та точка в нашия списък:
  6. Native advertising – с други думи, маскирането на реклама като съдържание на даден сайт. Това може да се направи по няколко начина и – ако е реализирано добре – може дори да не стане ясно, че е реклама. Пример за това е едно много сериозно журналистическо разследване за условията в женските затвори, което даже печели журналистически награди… и което се оказва част от маркетинговата кампания за новия сезон на сериала Orange is the new black. Има, разбира се, и по директни примери, като например материал “топ 7 тенденции в ски аксесоарите през 2017-та”, спонсориран от една от компаниите, произвеждащи въпросните ски аксесоари……..

Както виждате, тенденциите са много, инструментите – още повече, а възможностите – на практика безкрайни. Нашият живот вече навлезе в новата, дигитална ера. Маркетингът също се развива паралелно и се старае да не изостава, като следва тенденциите по петите. Аз лично нямам против новите начини, по които компаниите комуникират с нас. Така или иначе всеки събира каква ли не информация за нас, поне да се използва и за нещо полезно….. 

ПРЕГЛЕДАЙТЕ СЪЩО И

Pixabay

10 пъти “за” дигиталния маркетинг

Както големите, така и малките, и средните бизнеси все още се опитват да се настроят спрямо постоянно променящата се

Read More...
Pixabay

Истинска и виртуална реалност – къде е балансът?

Уикенд е. Излизате от вкъщи, хващате влака, слизате от него и сте в Дивия Запад. Отивате в местната кръчма,

Read More...
Pixabay

Awareness, traffic or conversions – за какво плащат рекламодателите?

Напоследък е особено интересно човек да се занимава с интернет реклама. Този бизнес съществува в състояние на един много

Read More...

Напишете коментар

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Mobile Sliding Menu