Килнатият лавров венец на стартъпите

Анализи
flickr/AshleyVanHaeften/Pixabay

Стартъп днес е думата, която постоянно се върти из мислите и приказките на тепърва завършващи студенти, мечтатели и млади предприемачи. Изглежда за тези хора стартъп моделът носи лавровия венец на победата в битката със скучните, тромави корпорации и символизира прекия път към успеха.

По своето същество, стартъпите са малки компании, целящи да получат начално финансиране и да се разраснат бързо, след което най-често да бъдат продадени на по-големи играчи. В своя зародиш, те намират конкретна (обикновено първостепенна и практична) пазарна нужда, която да развият и това ги прави още по-апетитни както за крайния потребител, така и за по-големите корпорации.

В сравнение с една голяма корпорация всеки стартъп е многократно по-гъвкав и новаторски. Над стартъпа не тегне огромното напрежение от очакванията на многобройните служители, клиенти, партньори, акционери, бордове на директори и прочие. Тези фактори често правят компаниите по-тромави и уязвими от множество рискове.

За съжаление обаче има значително несъответствие между романтичната представа на начинаещите предприемачи за стартъп света и реалността. В свой пост, индийският предприемач Анкур Кедия разглежда част от притеснителните черти в развитието на стартъп екосистемата в неговата родина. Най-големият му страх е синдромът Зукърбърг (както той го нарича) – по-голямата част 22 годишни хора искат директно да бъдат СЕО. Разчитайки погрешно главоломния успех на стартъпи като Pinterest и Instagram, те вярват, че единственото, от което се нуждаят е добра идея. За тях влагането на време в усъвършенстване на умения и дългосрочното, постоянно полагане на труд не стои на дневен ред. Повечето истории за успели стартъпи са наистина интересни, но по-голямата част всъщност така и не успяват. Това се потвърждава и от изразителната статистика на Forbes – 9 от 10 стартъпа са неуспешни. Венецът на стартъпите седи накриво.

Тази мрачна статистика разбира се не цели да откаже младите предприемачи. Идеалната й цел би била да се бори с изкуствено подсладения имидж на стартъпите и да подготви младите предприемачи за изумителните количества работа, която ги очаква. Сега трябва да спрем с фантазиите за това колко са яки стартъпите и да видим всъщност какво се изисква, за да стигнеш до върха и да останеш там.

През 1958 г. Томас Уотсън казва, че според него в световен мащаб има пазар за 5 компютъра. Разбира се, тогава компютрите са били съвсем различно нещо, но въпреки това такова недалновидно изказване е изненадващо за изпълнителния директор на IBM фирма, която разпознаваме и днес. По това време IBM са били основен играч на пазара, но доминацията им през 50-те се дължи основно на проучвания, които са започнали още две десетилетия по-рано, през 30-те. На фона на тогавашната икономическа депресия, Уотсън инвестира средства и открива изследователско крило, съзнавайки, че успеха на компанията му някой ден ще се дължи на технологичния й напредък. Това решение ще даде много плодове: IBM постига високи успехи в свръхпроводимостта при висока температура например, а в по-ново време – изкуствения интелект. Не на последно място обаче това решение държи компанията във висшата лига вече близо един век. Има огромна разлика между това да се спънеш в новото Нещо и в това да го развиваш бавно и с търпение, поколение след поколение.

Друга е историята на компанията Blockbuster Videos. Основана през 1985 година, тази компания изживява силните си години през 90-те и до средата на първото десетилетие от новия век. Услугите, които предлага са наем на видео игри, VHS касети, DVD и всички последвали формати. В момента името Blockbuster се свързва не с революционното начало, а с трагичния й край. На пръв поглед изглежда, че тази компания просто не е била достатъчно гъвкава и не е успяла да се адаптира на бойно поле, на което изгрява звездата на Netflix. По-задълбочено проучване обаче показва, че истината е друга. Тогавашният изпълнителен директор – Джон Антиоко успява да измисли стратегия, с която да се противопостави на Netflix, но тази стратегия бива отхвърлена както от голяма част от франчайзите, така и от някои инвеститори. В резултат, Джон Антиоко е уволнен, а през 2010 Blockbuster обявява несъстоятелност. Тук дори не става въпрос за правилно или неправилно управление на компанията. Това, от което се е нуждаел Антиоко е екип, който да го подкрепя и да е готов да инвестира в бъдещето.

След като сърфира на върха на РС вълната и стана фирмата с най-големи приходи, Майкрософт също претърпя множество удари. След множеството битки в съда, напускането на Бил Гейтс и безумното пренебрегване на смартфон пазара, Майкрософт загуби значителна част от лъскавия си имидж и отстъпи огромното очакване и вълнение от излизане на нови продукти на конкурента си Apple. Въпреки това, те все още са третата фирма по състоятелност и благодарение на корпоративната ниша, която все още доминират, те успяват да създадат съвсем нови бизнес връзки. Това, което ги движи напред, освен 400 милиардния бюджет, е и непоколебимата отдаденост при инвестирането в бъдещето. Така те развиват интересни продукти като Azure и HoloLens, които днес може и да не са основно перо в бюджетните им приходи, но имат потенциала някой ден да играят точно такава роля. В продължение на петдесет години (от началото на своето съществуване) Майкрософт не е посрещал година на загуба и в момента продължава да е огромна, сравнително тромава корпорация. Важното тук обаче е, че когато играеш в дългосрочен план вместо прибързаност, по-добре е да проявяваш постоянство.

Често чуваме различна версия на историята за Давид и Голиат, в която някой стартъп успява да детронира голяма корпорация. Това изглежда като много приятен развой на нещата, но за да се стигне до там амбицията, късметът и уменията не са достатъчни. Дори когато някой стартъп пробие обаче, той се превръща в нова версия на Голиат и се сблъсква с неговите проблеми.

Идеята да си направиш стартъп е примамлива, тъй като можеш да се движиш със завидна скорост и гъвкавост. Какво се случва обаче, когато пазара налага да се движиш бавно? Замисляли ли сте се защо има безброй книги с историите на успели стартъпи, но не и обратното? Защото историите на тези, които не успяват далеч не са вдъхновяващи. Може за пример да вземете този пост на Ники Дъркин, основателка на 99dresses, сайт и приложение за препродажба на дрехи и модни аксесоари (предупреждаваме, че ще се нуждаете от известно време, за да го прочетете).

IBM и Майкрософт са особени с това, че инвестират в основни проучвания, което им дава свободата да изследват и предсказват бъдещи трендове на 5, 10 и 20 години разстояние от настоящия момент. Това е и причината днес, години след залеза на първоначалния им пазар, и двете гигантски фирми да са успешни.

Големите корпорации могат да си позволят лукса да не бързат. Те разполагат с верни клиенти и множество ресурси. Могат да изберат да пропуснат или пък да наложат следващия тренд и да инвестират дългосрочно. А следващото голямо Нещо никога не се появява с едно щракане на пръсти в брейнсторминг сесия. То отнема години изтощителна работа.

Това, от което споменатият по-горе предприемач Анкур Кедия се притеснява е, че когато хората се огледат в стартъп, да речем AirBNB, те виждат само успеха. Това ги подтиква към поредица прибързани и безразсъдни решения, които могат да опорочат една иначе достатъчно оригинална идея. Младите предприемачи в днешно време се нуждаят от крака, които да ходят по земята и глава, която да е фокусирана върху покриването на три ключови изисквания – търпение, постоянство и верен екип, който е готов да мине през ада, за да стигнете заедно до финалната дестинация.

ПРЕГЛЕДАЙТЕ СЪЩО И

Има ли Black Friday в България?

През последното десетилетие у нас навлязоха редица нови традиции, които често предизвикват разделение в обществото. Единият лагер се бои,

Read More...
Pixabay

10 пъти “за” дигиталния маркетинг

Както големите, така и малките, и средните бизнеси все още се опитват да се настроят спрямо постоянно променящата се

Read More...
Pixabay

Истинска и виртуална реалност – къде е балансът?

Уикенд е. Излизате от вкъщи, хващате влака, слизате от него и сте в Дивия Запад. Отивате в местната кръчма,

Read More...

Напишете коментар

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Mobile Sliding Menu