Какво стои зад успеха на Facebook

Анализи
Pixabay/Instagram

Все още си спомням 2008-ма година, когато от известно време вече поддържах свой Myspace профил и, пътувайки в автобуса, за първи път видях билборд с реклама на Facebook. „Намерете старите си съученици“ – по недотам точни спомени, това беше слоганът на рекламата. Тогава бях щастлив с Myspace страницата си. Сменях й фона неприлично често, забавлявахме се на гърба на небезизвестния Tom, и не си представях, че някой ден ще спра да я използвам.

Почти 10 години по-късно вече съм стабилен Facebook потребител, а споменът за Myspace е леко романтичен и предизвиква усмивки в разговорите с други приятели, които минаха по същия път.

Как стана това? Как стана така, че наред с много други неща, Facebook се превърна в основен информационен канал, в основен канал за комуникация с приятели, както и в сериозен канал за развлечения? Как успя да прибере конкуренцията в малкия си джоб и да направи така, че да гледаме на тези, които нямат профил с недоумение? 

Действително никой не може да отрече, че Facebook е сред най-успешните бизнес идеи изобщо. Think Like Zuck (2013) на Ekaterina Walter е една от немалкото книги, обсъждащи теориите, фактите и правилата зад главоломния успех на платформата. Разбира се, като всеки добър бизнесмен, основателят на Facebook Марк Зъкърбърг никога няма да издаде тайната си, но все пак дори самият той дава немалко информация и съвети по въпроса.

Ако имате свой бизнес и целите ви са високо в небето, то следващите редове са точно за вас. Каква е тайната за успеха на Facebook?

Разбира се, ключът към тази тайна не е един – има цял набор от ключове на връзката, с които ще можем да тръгнем по пътя към успеха стъпка по стъпка. Първата, която задължително трябва да отбележим е дързостта. Когато Марк Зъкърбърг създава първата версия на Facebook в общежитието си в Харвард, той не е имал бизнес план. Не е правил проучване на пазара, нито е правил фокус групи, нито е патентовал идеята си. Това са неща, които всеки предприемач прави преди да започне работа по идеята си, но изглежда не винаги това е гаранция за успех. Понякога просто се изисква да вярваш в това, че продуктът ти е добър и да имаш дързостта да го завършиш без комфорта на предварителните проучвания. Стийв Джобс твърди, че потребителят не знае какво иска и е работа на неговата компания да открие нуждата на потребителя и да предостави съответния продукт или услуга, който да я задоволи. До голяма степен Facebook работи по абсолютно същия начин. Не се отделя прекалено много време върху обществени допитвания, фокус групи и прочие – услугата се пуска директно и изводите се правят своевременно. Нюз фийд първоначално предизвиква остри негативни реакции, но с времето се подобрява и в момента е основна функция на социалната мрежа. Други услуги, като Beacon, например пък не успяват да се наложат и биват изтегляни.

Немалко компании се вглъбяват в разнообразяването на своите продукти, претоварвайки ги  с нови и нови функции до момента, в който те вече са ненужно трудни за използване. Другият сценарий е отделянето на безкрайно много време за работа по продукта, след което при пускането му на пазара, той вече отдавна е задминат и е неадекватен спрямо настоящия момент. Първата версия на Thefacebook е била изключително проста и е правила едно нещо, но го е правила добре. С времето, Марк Зъкърбърг и екипът му градят лека полека върху здрава основа, за да стигнат до днешния резултат, при който са световни лидери в сферата на социалните мрежи. 

Както споменахме и по-рано – Facebook далеч не е първата социална мрежа в историята. Някои от предшествениците му, като Club Nexus и Friendster, започват няколко години по-рано, но се обричат на неуспех поради различни причини. Club Nexus потъпква правилото за изчистения, лесен начин на работа и се оказва твърде сложен за потребителите, а пък Friendster буквално става жертва на собствения си успех. Големия брой потребители, които проявяват интерес към платформата я претоварват и тя започва да работи значително по-бавно. Отнема цяла година на компанията да отстрани проблема, но в този момент вече е твърде късно и повечето потребители са преминали към други платформи. В първите месеци и години от съществуването на Facebook, регистрациите са контролирани изключително внимателно. С постепенното добавяне на нови училища в потребителската си мрежа, Зъкъбърг и екипът му подсигуряват доброто функциониране на платформата си, успешно предотвратявайки проблем, който предшествениците им не са регистрирали навреме. 

Небезизвестен факт е, че, особено в началото, Марк Зъкъбърг не е проявявал огромен интерес към бизнес страната на Facebook. Неведнъж е отказвал предложения от рекламодатели с цел да запази услугата и продукта си чисти и функционални. Нарастването на Facebook налага наемането на Шерил Сандбърг и Дейвид Ебърсман, които да фокусират усилията си върху финансовата и бизнес страната на продукта. Малко преди Facebook да бъде отворен за свободни регистрации, Марк пише писмо до акционерите, в което подчертава, че фокусът на компанията е върху „обществената мисия“ и бизнесът идва на второ място. На Wall Street такова изказване е практически еретично. Там единствената религия е прихода и всяка компания е насърчавана да постави бизнеса си на първо място. Това обаче води до пренебрегването на продукта и липсата на разбиране на нуждите на потребителя. Малко са фирмите (например Amazon), които избират да не се вслушват в това, което им крещят акционерите и разбират защо този своеобразен компромис с пазара всъщност е скрита бъдеща инвестиция. Акцентирането върху продукта и клиента е още един от ключовете към успеха в дългосрочен план.

Дори Стийв Джобс признава, че човек не може да се справи сам в типа начинания, на които са посветени хора като него и като Марк Зъкърбърг. Добре известно е клишето, че без добър екип няма добър продукт, но тук често се пропуска един детайл, който във Facebook обаче е отчетен ясно. Най-често смятаме, че е много важно да имаш умението да наемаш точните хора. За съжаление обаче е необходимо да имаш и умението да освобождаваш точните хора от длъжност. С прогреса си, компанията надраства първоначалните си изпълнителни директори, което налага тяхната подмяна с нови кадри, а освен всичко неизбежно стават грешки и при наемането на хора. Те обаче биват идентифицирани и поправяни своевременно още в ранните години на Facebook. 

Не на последно място се явява и фактът, че след като в крайна сметка Facebook прегази и последния си голям конкурент в лицето на Myspace, екипът не намали оборотите, поздравявайки се за добре свършената работа. След като се установи като хегемон в социалните мрежи Facebook продължи да работи на пълна мощност, привличайки талант от тези, които един ден биха могли да са му конкуренция. Всеки път, когато някой стартъп се появи с действително оригинална идея – Facebook я купува или пресъздава в своята мрежа, поддържайки напредъка си в перспектива. Един от любимите цитати на Марк Зъкъбърг е, че фирмата му е едва 1% завършена.

Преди 13 години Facebook е бил поредният проект в общежитието на Марк Зъкърбърг. Днес е световен бизнес, който непрекъснато отбелязва неимоверен ръст на потребителите (към юни, 2016-та броят потребители се равнява на 22.9% от световната популация). В своя зародиш Facebook е изправен срещу множество предизвикателства и силна конкуренция, но чрез постоянството и правилните решения на създателя си, платформата успява да надделее над всички проблеми и да се превърне в уникалната услуга, която представлява днес.

ПРЕГЛЕДАЙТЕ СЪЩО И

Има ли Black Friday в България?

През последното десетилетие у нас навлязоха редица нови традиции, които често предизвикват разделение в обществото. Единият лагер се бои,

Read More...
Pixabay

10 пъти “за” дигиталния маркетинг

Както големите, така и малките, и средните бизнеси все още се опитват да се настроят спрямо постоянно променящата се

Read More...
Pixabay

Истинска и виртуална реалност – къде е балансът?

Уикенд е. Излизате от вкъщи, хващате влака, слизате от него и сте в Дивия Запад. Отивате в местната кръчма,

Read More...

Напишете коментар

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Mobile Sliding Menu